První chvíle s čerstvým řidičákem jsou vždy plné očekávání. Zároveň je ale celkem přirozené, že v této fázi vzniká spousta otázek, zejména když dojde na výběr prvního auta. Co všechno je třeba zvážit, na co se dívat, jaký typ karosérie vybrat, který motor je nejlepší a jak se vyvarovat vozidel, která jsou náročná na údržbu? Tady najdete odpovědi!
Začít s novým a často i dost velkým autem nemusí být pro čerstvého řidiče to nejlepší. Mnohem rozumnější je poohlédnout se po starším, ale stále spolehlivém autě, které dobře zvládne začátečnické chyby a nebudou vás trápit menší škrábance.
Takové vozy bývají levnější a když už se na nich nějaká drobná nehoda stane, člověk si to nebude tolik vyčítat a i náklady na opravu budou méně bolet.
Pokud jde o rozměry, plusem je, má-li auto menší velikost a praktické 5 dveří. Hatchbacky jako Škoda Fabia, Volkswagen Golf, Ford Focus či Opel Astra jsou dobrým příkladem, přičemž tato auta patří k oblíbeným pro nové šoféry, protože nabízejí dostatek místa a například proti SUV velmi kompaktní rozměr.
Díky jejich univerzálnosti a dostupnosti náhradních dílů se nemusíte bát nečekané finanční zátěže a ve městě se s nimi dobře parkuje. Jsou cenově dostupnější a po čase je dokážete i snadněji prodat, pokud budete chtít něco novějšího.
Hledáte-li ještě o něco menší auto, volbou mohou být Toyota Yaris, Renault Clio, Suzuki Swift či Peugeot 208. Ty sice mohou mít méně místa na zadních sedadlech a v kufru, ale pro začátečníka je lákadlem jejich kompaktnost. Dbejte na technický stav, abyste po koupi nakonec neskončili s neočekávanými opravami.
Před samotnou nákupem staršího auta je dobré mít co nejvíce informací o jeho minulosti. Ideálním případem je, pokud ho kupujete od někoho, koho znáte.
V takových případech je mnohem jednodušší získat podrobný přehled o pravidelných servisních prohlídkách, opravách či drobných ťukancích, které vozidlo mohlo utrpět v minulosti. Při osobnějším kontaktu se můžete i více ptát na reálné zkušenosti z jízdy a údržby, takže vás později nepřekvapí žádné skryté nedostatky.
Nemáte-li takovou možnost a musíte shánět auto od neznámé osoby, přistupujte k tomu s větší obezřetností. Ověřte si, kolik majitelů auto mělo, zda byly vždy provedeny technické a emisní kontroly a vyžádejte si co nejvíce informací o servisu.
Kontrola záznamů v servisní knížce nebo přímo u oficiálního dealera vám pomůže odhalit zanedbanou údržbu či nekvalitní opravy. Je-li auto dovezeno ze zahraničí, ověřte si, zda nemá snížený počet najetých kilometrů nebo zda prodejce nemaskuje nějakou autonehodu. K tomu mohou sloužit placené online služby ověření vozidel.
Pokud nejste technicky zdatní, rozhodně se vyplatí vzít si na prohlídku někoho zkušenějšího. Můžete využít i služeb profesionálního mechanika, které se dnes dají zaplatit u externí firmy, takže nekoupíte zajíce v pytli.
Když přijde na výběr prvního auta, platí známé, že v jednoduchosti je krása. Mnozí totiž sáhnou po zbytečně silném či složitém autě, které je potom potrápí.
Pokud zvolíte benzín s menším objemem, ideálně bez turba, ušetříte si množství problémů i potenciálních oprav. Je sice pravda, že diesel s nižší spotřebou může znít lákavě, ale zejména u starších aut s vyšším počtem kilometrů se s ním pojí rizika, jako například porucha turba, filtru pevných částic či problémy vstřikování.
Dalším faktorem, který může začátečníka pořádně potrápit, je převodovka. Kým moderní automatické převodovky pracují spolehlivě, u starších modelů to už nemusí být až taková výhra a nikdy nevíte, jak se o ni předchozí majitel staral.
Jelikož oprava nebo výměna automatické převodovky může být cenově na úrovni až poloviny či třetiny hodnoty vozidla, je to riziko, které se vyplatí před koupí pečlivě zvážit. Manuální převodovka je vždy jednodušší na servis, můžete se na ni spolehnout a zároveň vám pomůže mnohem lépe se naučit pracovat se spojkou a motorem.
V praxi zároveň získáte cenné zkušenosti, které vám v budoucnu mohou ušetřit nejednu stresovou situaci na cestách. Ano, na úvod je sice jízda s automatickou převodovkou jednodušší, ale co když budete muset v budoucnu řídit auto s manuálem?
Kdo by se nenechal zlákat volantem plným ovládacích prvků, vyhřívanými sedadly, panoramatickým či střešním oknem nebo head-up displejem?
Luxusnější výbava však vždy znamená více elektroniky a mechanismů, které se mohou časem pokazit a jejich oprava není vůbec lacná záležitost. Samozřejmě, některým věcem se asi nevyhnete a dobrým příkladem je například klimatizace.
Řidiči ji považují za nezbytnost, protože zajišťuje komfort při jízdě. Ano, na druhou stranu, vyžaduje údržbu, čištění, dezinfekci a pravidelné kontroly těsnosti. To vše je daň za komfort pohodlné jízdy v létě, kterou ale bude třeba zaplatit. Vyvarujte se však výbavě, kterou opravdu nepotřebujete a jen by zatížila peněženku.
Samozřejmě bychom neměli opomíjet ani bezpečnost. Airbagy, ABS, ESP či asistent rozjezdu do kopce nejsou jen hračky, ale systémy, které mohou reálně chránit posádku a pomoci ke zvýšení bezpečnosti jízdy. Tady se tedy vyplatí trochu víc zainvestovat.
Obecně platí, že nejvíce se kazí systémy, které mají mnoho pohyblivých nebo elektronických součástek. Elektrické stahování oken, dotykový displej, střešní okno či senzory, pokud má auto své roky, poruchy se na nich dříve či později ukážou. Volte proto v autě pouze takovou výbavu, která je opravdu nezbytná.
zakoupené na runder.cz 11.03.2025
zakoupené na runder.cz 06.03.2025
zakoupené na runder.cz 21.02.2025
zakoupené na runder.cz 11.03.2025
zakoupené na runder.cz 19.02.2025
zakoupené na runder.cz 10.03.2025